Asi každý by sa ráno chcel cítiť čerstvý a plný energie. Ale realita je častokrát iná: mnohí z nás sa prebúdzajú unavení, dolámaní a bez nálady. Máte pocit, že vás zachráni iba ranná káva, bez ktorej ledva rozlepíte oči? Skúste zmeniť stratégiu a vyskúšajte 5 overených tipov, vďaka ktorým zlepšíte kvalitu svojho spánku. A väčšinu z nich môžete vyskúšať okamžite.

1. Vytvorte si večerný rituál

Ak ste celý deň v jednom kolotoči a večer rovnako vystresovane padáte do postele, je čas popremýšľať nad zmenou. Stačí jednoduchá činnosť, ktorú máte radi a dokáže vás v krátkom čase upokojiť. Čítajte, meditujte, zacvičte si jemné cvičenie vhodné pred spaním. Porozprávajte sa s osobou, ktorá je vášmu srdcu blízka alebo si doprajte horúci kúpeľ.

2. Upokojujúce bylinky

Existuje mnoho spôsobov, ako upokojiť naše telo aj myseľ po náročnom dni. Zapáľte si sviečku alebo skúste aromaterapiu s obľúbenou vôňou. Vhodnými sú napríklad levanduľa a harmanček. Relaxačne pôsobí aj popíjanie bylinkového čaju. Osvedčenými pomocníkmi sú okrem spomínanej levandule a harmančeka aj medovka, valeriána či mäta.

3. Večerný výdych aj pre telo

Náš organizmus sa večer potrebuje upokojiť a stíšiť. Preto sa odporúča skonzumovať posledné jedlo dňa minimálne 2 hodiny pred tým, ako sa ukladáme do postele. Za tento čas by náš tráviaci trakt mal stihnúť potravu spracovať a pripraviť sa na odpočinok. Poslednú šálku kávy či zeleného čaju by ste si kvôli kofeínu mali dopriať 4 až 5 hodín pred spaním. A aspoň počas poslednej hodiny si odpustite fajčenie a vypnite televíziu, notebook či mobil. Modré svetlo, ktoré z nich vyžaruje, totiž znižuje produkciu hormónu spánku, melatonínu.

4. Podľa ročného obdobia

Teraz si posvietime na výber vhodného paplóna. Mal by odrážať ročné obdobie, teda klímu v miestnosti. V lete vám postačí ľahký priedušný paplón, prípadne počas tropických nocí len bavlnená plachta, v zime sa zababušte do hrubšieho paplóna s náplňou udržujúcou teplo. Vankúš voľte antialergický s vhodnou náplňou a tvrdosťou. Ak máte problém s chrbticou, zvoľte si špeciálny ortopedický vankúš. No a nesmieme zabudnúť ani na posteľnú bielizeň - tá by mala byť z prírodných a priedušných materiálov.

5. Správne zvolený a kvalitný matrac

Váš matrac s vami prežije približne tretinu života. No a zvyšné dve tretiny, počas ktorých bdiete, sú do veľkej miery ovplyvnené práve tým, ako ste si v noci odpočinuli. Vďaka správne zvolenému matracu, ktorý spĺňa vaše potreby, sa budete cítiť ako na obláčiku. Najdôležitejšími vlastnosťami sú tvrdosť matraca a materiály, z ktorých je vyrobený. Ak vás ráno bolí chrbtica alebo sa cítite dolámaní, zrejme nastal čas poobzerať sa po novom kvalitnom matraci. To isté platí v prípade, ak si ten súčasný už ´´odžil´´ svoje. Životnosť matraca záleží od toho, o aký typ matraca ide, nakoľko ho využívate a ako sa oň staráte. Všeobecne sa odporúča matrac vymeniť za nový po 5 až 8 rokoch.

Dúfame, že sme vás inšpirovali na ceste za zdravším a kvalitnejším spánkom a vyskúšate niektoré z našich odporúčaní. Ak máte vlastné vychytávky a rady, ako sa vyspať do ružova, podeľte sa s nami o ne v komentári pod týmto článkom.

A na záver máme pre vás ešte jeden citát na zamyslenie od gréckeho filozofa Hérakleita: „Bdiaci majú jeden a ten istý spoločný svet, v spánku sa však každý vracia do svojho vlastného.“

Mrknite sa aj na ďalšie články zo sveta matracov a zdravého spánku! :-)