Niekedy sa v noci dobre nevyspíme a počas dňa nám chýba energia, inokedy na nás v popoludňajších hodinách doľahne útlm. Je to úplne prirodzené - prvá polovica dňa je za nami, čaká nás ešte druhá a tu uprostred potrebujeme načerpať nové sily. Je však naozaj prospešné dopriať si krátke zdriemnutie? Ako sa to odrazí na našej výkonnosti a psychickej pohode?

Ušetríte kalórie: Namiesto sladkostí spánok

Ak sa popoludní v práci začnete cítiť unavene, nejde o lenivosť, ale o prirodzené potreby nášho tela. Koniec koncov, súvisí to aj s naším biorytmom: približne po ôsmich hodinách od ranného prebudenia si telo pýta odpočinok. Namiesto toho, aby ste siahli po niečom sladkom alebo po ďalšej šálke kávy, zdriemnite si. Výskum z Kalifornskej univerzity ukazuje, že ľudia, ktorí si popoludní pospali, dosiahli v cvičných testoch oveľa lepšie výsledky oproti tým, ktorí si krátky popoludňajší spánok nedopriali.

Benefity získané za pár minút

Takže, pri najbližšom pocite útlmu skúste obetovať pár minút na občerstvujúci spánok. Výhovorka, že nemáte čas neobstojí - naozaj iba chvíľka stačí na to, aby sa obnovila pamäť, koncentrácia a schopnosť učenia sa. Vďaka tomu sa zvýši vaša produktivita a efektivita, takže táto investícia sa naozaj oplatí. Poobedňajším spánkom boli známe aj niektoré významné osobnosti ako Napoleon, Albert Einstein a Winston Churchill. V súčasnosti čoraz viac spoločností umožňuje svojim zamestnancom šlofíka, pretože si uvedomujú jeho nesporné benefity.

Krátky či dlhý šlofík?

Ako dlho by mal šlofík trvať závisí od toho, ako veľmi si potrebujete oddýchnuť. Samozrejme, musíte rešpektovať aj vlastné telo a jeho biorytmus. Vo všeobecnosti sa odporúča 10 - 20 minút poobedňajšieho spánku. Tento čas je ideálnym pre osvieženie mysle a dodanie energie. Spánok sa nestihne dostať do hlbokej fázy, takže sa po prebudení budete cítiť čulo a môžete sa hneď vrátiť ku svojej práci. Pozor na spánok, ktorý trvá 30 minút. Môže spôsobiť malátnosť po prebudení, na ktorej prekonanie budete potrebovať ďalšiu pol hodinu. Ak sa pripravujete na dôležitý test a potrebujete obsiahnuť hromadu učiva, vedzte, že 60 minútový spánok je skvelý na zvýšenie pamäti. Tak isto ako v prípade 30-minútovky však po ňom môžete pociťovať dočasnú únavu.

90 minútové zdriemnutie, teda jeden spánkový cyklus, vám čiastočne vynahradí nedostatok spánku v noci. Takýto odpočinok poskytuje zlepšenie kreativity, emočnej aj procedurálnej pamäti, ktorú potrebujeme napríklad aby sme sa naučili bicyklovať. Prebudiť by ste sa mali na konci spánkového cyklu, vďaka čomu sa budete cítiť svieži a odpočinutí. Dlhší šlofík sa neodporúča - následkom by mohla byť nespavosť v noci.

Ideálny čas na zdriemnutie

Zvyčajne nás to najviac “láme”, keď sa vrátime do kancelárie z dobrého obeda. Spánok ihneď po obede by nám však mohol narušiť trávenie, preto sa oplatí trochu počkať. Časovo je ideálne siestovať medzi druhou a štvrtou poobede. Do konca pracovnej doby ešte dokončíte všetky úlohy a zároveň sa stihnete dostatočne unaviť pred večerným zaspávaním. Určite nešlofíkujte neskôr, aby ste nenarušili svoj spánkový režim. A čo robiť v prípade, že nemáte možnosť ani na krátky šlofík? Nájdite si podľa možnosti príjemnú polohu, zatvorte oči a aspoň pár minút relaxujte. Pustite si obľúbenú hudbu alebo myslite na niečo príjemné. Dúfame, že sme vás presvedčili o tom, že pravidelný poobedňajší šlofík je prospešný pre naše zdravie aj výkonnosť. Už za pár minút dokáže dodať energiu, keď sa vám nad prácou začnú zatvárať oči. Napriek tomu nepodceňujte dostatočne dlhý a kvalitný spánok v noci, ktorý sa nedá nahradiť ničím.

Mrknite sa aj na ďalšie články zo sveta matracov a zdravého spánku! :-)